15 juli 2025

“In totaal zijn er 28 robotstofzuigers ingezet,” vertelt Chloë den Exter, beleidsadviseur Kwaliteit bij Allévo. “We begonnen met een korte instructie voor de zorgmedewerkers, zodat zij cliënten konden begeleiden bij het gebruik. De vraag kwam niet direct van cliënten, maar van onszelf - omdat we zagen dat wachttijden opliepen en inzet van hulp steeds lastiger werd.”
Tijdens de pilot lag de focus op stofzuigen; de dweilfunctie bleef buiten beschouwing. Cliënten gaven aan het prettig te vinden dat ze zelf konden bepalen wanneer en hoe vaak er werd schoongemaakt. Medewerkers merkten dat hun werk minder fysiek belastend werd – stofzuigen is soms zwaar, en juist dit soort kleine aanpassingen maken een verschil in hun dagelijkse inzet. Het ging in dit project niet alleen om de technologie, maar vooral om samenwerking en vernieuwend denken. “We hebben gezamenlijk instructies en evaluaties opgesteld,” zegt Chloë. “Iedere organisatie bracht eigen kennis en ervaringen in.”
Een andere kijk op werkverlichting
De resultaten zijn hoopgevend, maar volgens Chloë is er nog meer uit te halen. Een grotere en gerichtere pilot zou meer inzicht geven in hoe dit soort eenvoudige hulpmiddelen structureel kunnen bijdragen aan verlichting van het werk in een krappe arbeidsmarkt.
Tot slot
Deze pilot laat zien dat anders denken in de zorg loont. Niet altijd met grote, ingewikkelde oplossingen, maar juist door eenvoudige middelen op een slimme manier in te zetten. Het vergroot de zelfstandigheid van cliënten én maakt het werk van zorgmedewerkers lichter – zonder dat daar meteen grote investeringen voor nodig zijn.