29 april 2025

Met een groeiende zorgvraag en complexe casuïstiek wordt het steeds belangrijker om ouderen de juiste zorg op de juiste plek te bieden. Huisartsen ervaren vaak de uitdagingen van versnipperde zorg en toenemende druk op de eerste lijn. Een centraal coördinatiepunt biedt hierin een oplossing. Wat betekent dit voor huisartsen en zorgverleners? En welke kansen biedt het voor ouderen in Zeeland? We vroegen het aan Patricia Seij, huisarts en kaderarts ouderenzorg in Terneuzen. In dit interview deelt zij haar ervaringen en verwachtingen.

Het Centraal Aanmeldpunt Verplaatsingen (CAV) heeft al een belangrijke rol gespeeld in de ouderenzorg, maar om de zorg toegankelijk te houden en crisissituaties beter te managen, is verdere samenwerking nodig. Daarom zijn we over gegaan naar het Zorg Coördinatiepunt Ouderenzorg (ZCO).

Meerwaarde voor huisartsen

“Tijdens de coronaperiode kreeg het Centraal Aanmeldpunt Verplaatsingen (CAV) een duidelijke structuur, met heldere richtlijnen en stroomschema’s. Voor huisartsen bood dit veel verlichting: in plaats van zelf verschillende instanties te moeten benaderen, werd de coördinatie van opnames centraal geregeld. Het is heel fijn dat we dit na Corona hebben kunnen vasthouden.

Het voorkomt dat we als huisarts eindeloos moeten bellen om een geschikte plek te vinden voor onze patiënten. Het centrale aanmeldpunt neemt die last uit handen en zorgt ervoor dat er sneller een passende oplossing komt."

Van CAV naar ZCO: Efficiëntere samenwerking en betere ondersteuning voor huisartsen

“Het CAV ontzorgde echter maar tot een bepaald niveau. Als een patiënt werd afgewezen, lag de verantwoordelijkheid weer bij de huisarts. De overgang van CAV naar ZCO biedt een kans om crisiszorg beter te organiseren en patiënten langer thuis te ondersteunen.

Ik zie het ZCO als een stap vooruit. We kunnen meer bereiken door crisissen beter af te wenden en ouderen gerichter te helpen. Het ZCO moet hierin een coördinerende rol blijven spelen, zodat patiënten op de juiste plek terechtkomen. Meer ondersteuning en regievoering bij crisiszorg is essentieel. Als huisartsen bellen met een gerichte vraag is het prettig dat het ZCO nu ook de thuiszorg organiseert in crisissituaties. 

 

“Een goed functionerend coördinatiepunt kan ons ontzorgen en de samenwerking in de ouderenzorg efficiënter maken."

Daarnaast is het cruciaal dat de drempel om ondersteuning te vragen laag blijft. Het is fijn dat we sneller kunnen schakelen en niet alles zelf hoeven op te lossen. Een goed functionerend coördinatiepunt ontzorgt ons hierin en maakt de samenwerking in de ouderenzorg efficiënter."

Toekomstvisie op ouderenzorg

“In de praktijk is er altijd een goede samenwerking geweest tussen huisartsen, wijkverpleegkundigen, ziekenhuizen en de specialist ouderenzorg. Toch is er nog meer ruimte voor verbetering in de patiëntendoorstroming. Met de toenemende complexiteit in de ouderenzorg en het groeiend aantal WLZ-indicaties is een sterke samenwerking en duidelijke rolverdeling essentieel. 

Er moet een heldere afbakening komen tussen de zorg die binnen de huisartsenzorg valt en de situaties waarin extra ondersteuning nodig is. Dat helpt ons als huisartsen om efficiënter te werken en voorkomt dat we telkens opnieuw het wiel moeten uitvinden.

Hulp nodig bij uitvoering

“We verwachten veel van het ZCO, maar zij staan net als wij onder druk. Het is daarom belangrijk om gezamenlijk naar oplossingen te zoeken en de samenwerking structureel te versterken. Een belangrijke ontwikkeling is de nieuwe inzet van wijkverpleegkundige crisiszorg. De vraag is daarbij wat zij in de toekomst, naast hun bestaande positie, nog meer kunnen bieden in een acute crisissituatie waarin geen opname plaatsvindt.

De overgang van het CAV naar het ZCO biedt echt een kans om crisiszorg en ouderenzorg verder te verbeteren. De grootste winst zit in de uitbreiding van ondersteuning. Het is niet voldoende om als huisarts alleen advies te krijgen – we krijgen nu daadwerkelijk hulp bij de uitvoering van crisiszorg. Het ZCO is daarin een belangrijke schakel."