16 september 2024
Een levensechte ervaring in de klas
Laura: “In ons speciale simulatie lokaal hebben we de beschikking over een geavanceerde Nursing Anne pop. Deze pop kan vitale functies tonen en uiteenlopende emoties en lichamelijke reacties vertonen, zoals praten, huilen, lachen en zelfs braken. Dit stelt ons in staat om scenario’s uit de dagelijkse praktijk levensecht na te bootsen.
Als docent observeer ik de studenten vanuit een regieruimte, waar we met behulp van de aanwezige apparatuur het scenario kunnen volgen en opnemen. Deze opnames worden tijdens de nabespreking afgespeeld en daarna direct gewist om de privacy en veiligheid van onze studenten te waarborgen. Veiligheid is essentieel voor een optimaal leerklimaat, en dit systeem draagt daar in grote mate aan bij.”
Simulatie als voorbereiding op de praktijk
“Het simulatieonderwijs richt zich op kleine groepen van vier studenten, die samen een casus uit de praktijk naspelen. Dit gebeurt met name als voorbereiding op hun stage. Het begint vaak met de simpele vraag: "Hoe maak je kennis met een zorgvrager?" Naarmate de studenten verder komen in hun opleiding, worden de scenario's steeds complexer. Casussen bestrijken verschillende werkvelden zoals zorginstellingen, thuiszorg, kraamzorg, ziekenhuizen en zelfs de psychiatrie.”
“Het doel van simulatieonderwijs is niet simpelweg het uitvoeren van handelingen, maar juist het leren van de ervaring.”
Leren door reflectie
“Het doel van simulatieonderwijs is niet simpelweg het uitvoeren van handelingen, maar juist het leren van de ervaring. Daarom is de debriefing na afloop van elk scenario cruciaal. Studenten worden gestimuleerd om eerst te beschrijven wat er gebeurt, waarna we gezamenlijk analyseren met een focus op wat goed ging. Aan het einde van de debriefing benoemen studenten altijd een leerpunt dat ze meenemen naar de praktijk. Het leren reflecteren op hun handelen is een belangrijke vaardigheid die we onze studenten meegeven.”
CRM-principes als basis
“Tijdens de simulaties ligt de nadruk op de zogenaamde CRM-principes (Crew Resource Management), zoals effectieve communicatie, het nemen en geven van leiding, en het stellen van prioriteiten. Deze principes helpen studenten om tijdens het scenario, en later in de praktijk, beter te functioneren in complexe situaties.”
Enthousiasme onder studenten en docenten
“Docenten en studenten zijn zeer enthousiast over simulatieonderwijs. Uit onderzoek blijkt bovendien dat het leerrendement van deze methode bijzonder hoog is. Veel studenten geven aan dat het scenario, de nabespreking en het terugzien van hun eigen handelen op video hen helpt om sneller en effectiever te handelen in de praktijk.”
Simulatieonderwijs breidt zich uit
“Simulatieonderwijs is niet exclusief voor studenten in de gezondheidszorg. Komend jaar breiden we dit onderwijs uit naar de opleidingen Dienstverlening en Welzijn. Daarnaast zijn we in gesprek met zorginstellingen en andere scholen om samenwerkingsverbanden aan te gaan en ook bijscholingen te verzorgen met behulp van simulaties."
Meer weten over simulatieonderwijs bij Hoornbeeck College? Neem gerust contact op met Laura Overbeeke-Nieuwenhuize via okl@hoornbeeck.nl.