8 november 2022
“Als leerling op één van de tien Zeeuwse leerafdelingen krijg je meer verantwoordelijkheid, mag je sneller samen het diepe in en is er ruimte voor reflectie en feedback.”
Enkele studenten vertelden in een panel over hun eigen ervaring, vanuit de diverse stages die zij hebben gelopen op een leerafdeling. Op een leerafdeling bestaat het merendeel van het personeel uit verzorgenden en verpleegkundigen in opleiding. Ook wel werkplekleren genoemd. Het leren bij een leerafdeling staat in het teken van onderzoekend leren.
Hoe creëer je een veilig leerklimaat?
De essentiële onderdelen voor een veilig leerklimaat werden tijdens een workshop in beeld gebracht. Maar wat als het leerklimaat onveilig voelt? Als leerling ben je niet snel geneigd iets te zeggen met betrekking tot een onveilig leerklimaat. Er blijft namelijk sprake van afhankelijkheid, je bent gebaat bij een goede stagebeoordeling. Verschillen in begeleiding, verwachtingen en afstemming, maken dan ook het cruciale verschil in de ervaring van een veilige leerplek.
Deze verbindende bijeenkomst stond in het teken van kennis delen en elkaar inspireren. Met grote betrokkenheid van alle deelnemers om in de eigen organisaties bij te dragen aan een veilig leerklimaat.
Met dank aan Scalda, Hoornbeeck, HZ, Emergis, Tante Louise, ADRZ, Dirksland, Bravis en WVO zorg.